Innfløkt handlingsspørsmål

Dumpet borti en handlingssituasjon i helgen som jeg ikke klarte å finne noe godt svar på. Det var ikke i en bane jeg skulle gå, men jeg fikk et spørsmål. Man kom på en lang, ganske rett linje, og rakk ikke å gjøre noe fremforbytte, så man har hunden på høyre hånd over det som blir 2 og 3 på denne tegningen. Så skal man inn i tunnelinngang A. Hvis man bakbytter 2-3 vil vel hunden dra inn i B. Hva gjør man?

Har tenkt, tegnet og diskutert, og kommet frem til at hvis man bakbytter der, skal jo egentlig B være en bakbytte-threadle, mens A er et bakbytte. Men hvis A ikke var der, er B et vanlig bakbytte? Og hvis bare A var der hadde det vært et helt vanlig bakbytte. Så hvordan i all verden forteller vi hunden om den skal til A eller B hvis bakbytte er det eneste man rekker? Det kunne jo like gjerne vært to hopphindre som sto der, og ikke tunnelinnganger…

6 Comments on “Innfløkt handlingsspørsmål

  1. Hadde vært litt greit å se hvordan banen er før, men hvor skarpt hunden svinger etter et bakbytte kommer an på hvor “aggressiv” man er i bakbyttet. Det er i hvertfall slik jeg har forstått det.

    Altså hvis hunden skal svinge man skal svinge slakt, skal man følge hunden lengere opp mot hinderet før bakbyttet. Man vil unngå å senke farten for mye siden det er et signal på å samle kroppen.

    Hvis man skal svinge brått, skal man ikke følge hunden så langt opp, bremse opp og krysse tett bak hunden. Noen må korrigere meg hvis jeg tar feil, men det er som sagt slik jeg har forstått det. 😛

    Like

  2. Jeg tror vi tenker omtrent likt. At hvis man driver videre på diagonalen skal hunden frem i en slak sving, og hvis man bremser (evt threadler) skal hunden svinge skarpt. Men sånn som den situasjonen så ut synes jeg det virket helt umulig å få hunden til å drive til riktig tunnelinngang (hinderstøtten sto nesten litt i veien for å drive bra oppover dit bak hunden også), så jeg lurer på omd et finnes noen bedre løsninger…

    Like

  3. Spontant tänker jag på ett flackt bakombyte med relativt lite tryck på linjen, kanske i kombination med någon form av fram-kommando. Men det känns extra klurigt iom att det är en tunnel…

    Like

  4. Spurte Greg om dette, han sier at man kan regne differensierte bakbytter, sånn at fart på linjen, mengde decel osv avgjør hvilket hinder (en øvelse med tre som alle gir sving etter byttet) man skal til etter byttet. Skal trenes på!

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: