Sushisaker

Åkei. Nå har jeg fått diverse ønsker og påminnslser, så her kommer mine tips til hjemmelaget sushi:

  • * Det er enklere å få til sushiris enn annen ris.  Men grøtris (tregkokt) kan brukes i nødsfall, og visstnok annen ris også. Anvisningenen på sushirispakken stemmer sjelden, prøv deg frem med vann og ris til den er passelig gjennomkokt og litt (LITT) klissete. Vitkig å skylle den lenge og nøye før koking (det hvite vannet tar meg seg støv). 500g ris holder lenge til to personer.
  • * Risen krydres med hvitvinseddik (eller sushieddik), en spiseskje matolje, sukker og salt. Etter koking. Søk på youtube hvis du lurer veldig, men mitt tips er en hel del eddik og sukker.
  • * Helt nødvendig fyll for meg er avokado (fire avokadoer til to personer, minst), syltet ingefær (innvandrerbutikk eller bra matbutikk), og nori-flak (rundt, i, på osv).
  • * I tillegg passer det bra med vårløk, tynne strimler gulrot, nepe (gjerne kinareddik), agurk, mango (nyoppdaget favoritt fra i går), etc. Prøv deg frem.
  • * Fisk er ikke nødvendig, men hvis du først skal ha det, bør det være rå (frossen) laks. Vanlig laks fra frysedisken duger fint. Men som sagt, den må ha vært frossen. Hvis du kjøper fancy fersk filét, gi den to timer i fryseren og tin den igjen før du skjærer den i tynne skiver. Jeg bruker ofte reker, scampi, crabsticks og sånt.
  • * Soyasaus er også nødvendig, her i huset går det mest søt teriyaki. Helst den med ingefær og sesamfrø i. Ikke en hvilkensomhest teriyaki heller, santa maria spicy world teriyaki sauce (ginger&sesame eller vanlig). Bland gjerne litt wasabi i sausen, eller prøv deg frem med litt vanlig kikkoman.
  • * Fingrene fungerer fint, hvis du ikke er så god med pinner.
  • * Syltet ingefær fungerer både inne i rullene, i en stabel, eller som tilbehør.
  • * Jeg synes det enkleste er å rulle med matte (bambus). Nori, et tynt lag ris, en stripe fisk, avokado, ingefær og noe annet. ikke ta så mye fyll som du tror, det er enklere å rulle når de er litt tynnere.
  • * Skjær i skiver, dypp i soyasaus, nyt.
  • * Frokost dagen etter er også veldig godt. Oppbevar restene i kjøleskap, men la sushien bli lunken igjen før du spiser. Mikrobølgeovn virker.
  • * Lurer du på noe mer? Jeg har jo bare skrevet det jeg kom på i farten. Bruk kommentarfeltet 🙂

Og så litt inspirasjon, da:

Noen er flinke til å strikke:
Og andre er flinke til å lage pene varianter:

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: