Bilburet

Jeg har bygget bur, og fått diverse spørsmål om hvordan jeg gjorde. Legger dermed ut litt bilder og forklaringer:

Kanskje ikke så vakkert, men jeg synes ikke det henger på greip å bruke mange tusen kroner på spesialbestilte bur (for ingen standardbur får plass baki her) heller 🙂

Dørene er laget av valpegrind, som alt annet (kompostgrind fra biltema), og bøyd til i burets fasong. I endene har jeg treverk (tynn lekt, konstruksjonsvirke, kostet nesten ingenting) av samme type som resten er bygget av, for å feste hengelåser og hengsler på.

Buret er bygget av tre rammer i bilens fartsretning (her ser du altså to av dem), som er festet sammen med valpegrinder, i all hovedsak. Grindene er stive nok til at man ikke trenger særlig kraftige rammer.

Ovenfra. Buret er smalere foran, siden bagasjerommet er bredest bakerst (90 cm foran, 100 bak). Det var veldig enkelt å få til, siden rammene bare sitter sammen med grinder. I bunnen har jeg ikke netting, men jeg kjøpte gulvbelegg for å beskytte bilen mot fukt. Kunne like gjerne brukt bagasjeromsmatte i gummi. De blå reimene du ser lengst bort/ned fester buret til bilens bagasjesikringssystem. Dermed kan ikke buret tas ut uten at man befinner seg inne i baksetet og har felt ned veggene. Jeg kan gå fra bilen hvor som helst, med burene låst, og bakluken åpen. Veldig deilig å slippe å lete etter skygge når man skal parkere!

Detalj fra døren, pappa var smart nok til å hjelpe meg å bøye endene på grinden, så de ikke kryper ut av krampene.

Hengelås med kode fungerer mye bedre enn med nøkkel! Greit å slippe å være redd for å miste/glemme nøklene…

Praktisk med litt plass ved siden av. Her bor burvifter, vannflasker og ekstra bånd.

Det er ca 20 cm luft over buret, nok til at jeg ser godt ut bakover, men ikke nok til at et menneske kan krype inn i bilen over buret. Når buret er låst, kan bakluken stå åpen samme hvor jeg parkerer.

12 Comments on “Bilburet

  1. Oppfinnsomt Ingrid!
    Men en viktig ting med bilbur er at det beskytter hundene og passasjerer ved en kollisjon. Jeg valgte å investere i Variocage som er kollisjonstestet, hvis du noen gang skal investere i nytt bur anbefaler jeg dette 🙂

    Like

  2. Ja, särskilt krocksäker är den nog inte. Men hundarna hålls ju kvar i bilen så länge man inte råkar ut för något åtminstone.

    Like

  3. Når det gjelder kollisjonssikkerhet og bur er det mange myter ute og går! Hvis kræsjen er så kraftig at bjelkene som bilen er konstruert av bøyes, har ikke hvor kraftig buret er noe som helst å si (selv om mange tror at dyre, kraftige bur skal være så sterke at de ikke knuses). Det er alt for store krefter ute og går.

    Det som faktisk betyr noe når det kommer til kollisjon og bur, er på hvilken måte det komprimeres, ikke hvor sterkt det er. De verste burene å kollidere med er de som splittres og får skarpe kanter, eller som klemmes flate og deretter ikke ekspanderer igjen, så hunden blir sittende fast.

    Variocage får skryt fordi de komprimeres kontrollert, og fordi de har evakueringsluke foran (hvis man ikke kommer inn bakluken på bilen, men sidedørene er operative er det enklere å få hunden ut etter en kollisjon).

    Jeg har bygget mine sånn at de er lett å bøye opp i forkant (bare et par kramper å røske ut, kan gjøres med tang eller ved å surre et bånd eller noe sånt gjennom nettingen), sånn at man evt kan evakuere den veien ved behov. I tillegg har jeg tro på at treverket knekker uten å skape skarpe kanter, mens valpegrindene er så myke at de bøyes uten å lage splinter.

    Men… Jeg satser heller på kollisjonssikker bil, og håper at buret slipper å utsettes for selve trøkken…

    Et annet poeng er at en variocage aldri vil få plass i bilen min, siden de er bygget for stasjonsvogner som ikke blir gradvis lavere bakover…

    🙂

    Like

  4. Ja Variocage er ikke det mest praktiske buret i forhold til plass. Har brukt en stund nå på å finne en bil som har plass til det dobble buret jeg allerede har pluss et nytt et når neste hund kommer inn i bildet…

    Like

  5. Vilket kreativt bygge! Men trät kan nog som sagt bli lite vasst vid en kollision.

    Jag har en variocage i min bil, den är inte så platseffektiv och om jag skulle få punktering så kan jag inte få fram reservdäcket utan hjälp (buren är för tung), men jag är verkligen förtjust i buren ändå. Bara en sån sak som att jag faktiskt kan sticka in armen genom spjälorna och koppla hunden utan att öppna dörren känns bra. Var med i en bilolycka med båda mina äldre hundar för några år sedan, och ett av de största utmaningarna i den situationen var att de var okontaktbara i stressen. Så att jag kan koppla hunden i variocagen var just för mig en väldigt viktig parameter när jag valde den.

    Like

  6. Som sagt får ingen ferdigmodeller av dobbelbur plass i min bil, hvis jeg skulle hatt et dyrt bur (variocage eller tilsvarende) måtte jeg hatt en hund i baksetet, og det vil jeg helst slippe.

    Men hvor god plass har du til hånden gjennom sprinklene? Hvis Orkan kan gå i mellom kan jo ikke Sigurd ha sånt bur i sin bil….

    Like

  7. Det är inte jättegott om plats, jag får in armen men måste vrida lite. Rejsa får ut nästan hela huvudet men inte riktigt (testade på en kompis bur innan jag vågade köpa) så det är inte jättegott om plats. Men jag har ingen tydlig bild av hur stor Orkan är, så det kanske du bör kolla om ni funderar på att köpa en. Jag kan mäta avstånden på min om du vill?

    Like

  8. Han veier 6,5-7 kg, og er 34 cm høy. Kortere enn en sheltie, men har sikkert like kraftig skalle (sheltier er jo smale). HVis du må vri hånden for å få den inn, tror jeg ikke at han kommer ut. Vi må vel uansett teste i praksis, tør ikke å satse på at jeg måler riktig bredde på skallen hans :-p

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: