Hvordan bruker du treningsdagboken din?

For en stund siden lovet jeg følgerne på One To Watch-siden å fortelle om hvordan jeg bruker min. Har du noen ideer jeg kan prøve ut og kanskje adoptere? Eller inspirerte jeg deg til å starte på nytt? Fortell om det i kommentarfeltet på Facebook, så kanskje vi kan bli klokere alle sammen!

Filmen er på engelsk for at den skulle passe inn på instagram også (der har jeg mest utenlandske følgere) og det var en utfordring å holde den kort uten å miste alle detaljene, men jeg utbroderer litt på norsk her så gir det forhåpentlig mening. Jeg bruker treningsdagboken på tre måter:

Hverdagskoding

I hverdagen har jeg et ganske enkelt minimum for å holde kontinuiteten i gang uten alt for mye innsats: jeg koder hver dato med en bokstav for hvilken aktivitet vi har gjort. Disse kodene går inn i en månedsoversikt, så jeg kan følge med på balansen mellom hvile, styrke, agility og mental trening.

For agilitytrening prøver jeg å ha en enkel plan så jeg husker hva jeg hadde tenkt å trene på og kan krysse av etter hvert som jeg følger planen min. Noen ganger evaluerer jeg grundig, andre ganger skriver jeg mange sider betraktninger og kursnotater. Det enkle minimum er den ene bokstaven, og såpass klarer jeg stort sett alltid å rekonstruere selv om det har gått noen dager siden sist jeg plukket opp boken.

Treningslister

Når jeg finner noe i trening, konkurranse eller banetegninger på nettet som jeg gjerne vil komme tilbake til og trene mer på, setter jeg en egen type stjerne ved det. Disse stjernene oppsummerer jeg i treningslister for lengre tidsperioder, eksempelvis for hva jeg vil rekke å trene på før neste vår. Dette sikrer at jeg ikke glemmer å trene på de svakhetene jeg oppdager underveis, gjør at jeg aldri er tom for ting å trene på selv om inspirasjonen går i bølger, og sikrer på lang sikt at vi slipper å slite med de samme kunnskapshullene igjen og igjen.

Konkurranseoppsettet

Som en del av mentaltreningsfokuset før Kulings første FCI-VM i 2014 utviklet jeg et oppsett for konkurransedager. Det er tredelt:

Tagpointsene skriver jeg på forhånd, senest etter briefing. De kan være så banale som å smile når jeg står i slusen, de kan minne meg om å holde på kriteriet for vippen, eller de kan handle om en spesifikk detalj jeg ønsker å få til på banen. Det viktige er at de må bestå av ting jeg selv kan påvirke, ikke utfall som ting jeg har lyst til at hunden min skal få til eller resultater (som alle andre kan påvirke). Jeg lover meg selv å være fornøyd hvis jeg kan krysse av alle tagpointsene, selv om noe annet går galt. Det er begrenset hvor mange ting man kan fokusere på av gangen, og disse er der for å styre mitt fokus dit jeg vil den dagen.

Godfølelseskalaen er til å evaluere hvert løp. Den minner meg om hva jeg egentlig konkurrerer for å oppnå: flytfølelse, kick og brede smil! Her kan Smile til og med få klistremerker hvis følelsen er ekstra bra.

Etter hver konkurransedag (eller hvert løp) fyller jeg ut en positivliste. Det er enkelt når vi får til gode ting, men desto viktigere når det går åt skogen. Den gangen Kuling spaserte av banen på siste dag av uttaket fordi han var så dypt inne i løpetidståka at han ikke husket hva han het eller hvordan hinder fungerer, var det innmari vanskelig. Samtidig tror jeg det er akkurat da at jeg har størst nytte av å lete frem lyspunktene.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: